(Sultan Abdul Hamid II : “Katakan kepada Yahudi biadap itu, hutang negara Uthmaniah bukan sesuatu yang memalukan. Perancis mempunyai hutang dan itu tidak menje
jaskannya. Al-Quds (Jerusalem) menjadi sebahagian daripada tanah Islam semasa Umar bin al-Khattab menakluk bandar itu dan aku tidak akan mencatat sejarah yang memalukan dengan menjual tanah suci kepada Yahudi dan mengkhianati tanggungjawab dan kepercayaan rakyat. Yahudi boleh simpan wang mereka. Pemerintah Uthmaniah tidak akan berlindung didalam istana yang dibuat dengan wang musuh-musuh Islam.”)
Kisah Disebalik Gambar
“Anakku, ayah melihat orang-orang di sini sudah mulai memuji paras rupa dan kecantikanmu. Maka mulai hari ini ayah ingin kamu mengenakan hijab dengan sempurna, kerana kamu sudah menjadi wanita dewasa sekarang.” Ungkapan kata penuh kasih sayang ini dituturkan dengan suara lembut oleh Khalifah Sultan Abdul Hamid II kepada anaknya Aisyah ketika mereka melintasi hadapan Masjid Hamidiye Yildiz yang terletak tidak jauh dari pintu masuk istana baginda.
Di hadapan masjid ini, terlalu banyak kisah yang memilukan hati menimpa diri dan keluarga Sultan. Antaranya percubaan membunuh dengan meletakkan bom didalam kereta kuda Sultan. Pengeboman itu terjadi selang beberapa saat selesai solat Jumaat. Allah masih menghendaki Sultan Abdul Hamid II tetap bertakhta memimpin umat. Usaha khianat untuk menamatkan nyawa orang nombor satu di dunia Islam itu telah gagal
Pada tahun 1895, sebuah buku bertajuk Der Judenstaat (Negara Yahudi) karangan Dr Theodore Hertzl (1869-1904) [Pelopor Gerakan Zionis], seorang Yahudi dari Hungary diterbitkan demi memadamkan api anti-Yahudi di Eropah. Dalam buku itu beliau berhujah bahawa orang-orang Yahudi mesti mempunyai negara sendiri yang menerima kedatangan semua bangsa Yahudi dari negara-negara yang menolak atau menindas mereka. Yahudi mengadakan persidangan pertama di Switzerland pada 29 hingga 31 Ogos 1897 demi meletakkan batu asas penubuhan negara Yahudi di Palestin. Persidangan itu berjaya diadakan hasil penat lelah Theodore Herzl dan Weizmann dan dihadiri oleh 204 para jemputan. Dalam persidangan itu mereka memutuskan untuk menubuhkan negara Israel di Palestin.
Selepas persidangan itu, pergerakan Yahudi menjadi semakin aktif dan ini menyebabkan Sultan Abdul Hamid II mengeluarkan pengisytiharannya yang termasyhur dalam tahun 1900 untuk tidak membenarkan orang-orang Yahudi yang datang ke Palestin untuk tinggal lebih daripada 3 bulan.
Pada tahun 1901 pemilik Bank Yahudi, Mizray Qrasow dan dua orang pemimpin berpengaruh Yahudi yang lain datang menemui Sultan Abdul Hamid II. Mereka menawarkan kepada baginda untuk :
(1) Membayar kesemua hutang Daulah Islam Uthmaniah yang berjumlah 23 juta pound emas Britain.
(2) Membangunkan angkatan laut Daulah Islam Uthmaniah untuk melindungi Khilafah yang menelan belanja 230 juta Franc emas.
(3) 35 juta lira emas tanpa faedah untuk membantu kemakmuran Daulah Islam Uthmaniah.
(4) Membina sebuah Universiti Uthmaniyah di tanah suci.
Sebagai tukarannya :
(1) Membenarkan Yahudi melawat Palestin bila-bila masa mereka suka dan boleh menetap selama mana mereka mahu ‘untuk melawat tempat-tempat suci’.
(2) Membenarkan Yahudi untuk membina penempatan-penempatan di mana mereka tinggal dan mereka mahu ditempatkan berhampiran al-Quds (Jerusalem).
Sultan Abdul Hamid II enggan menerima tawaran itu dan enggan berjumpa dengan mereka. baginda menghantar jawapan kepada mereka melalui Tahsin Pasha dan jawapannya adalah :
“Katakan kepada Yahudi biadap itu, hutang negara Uthmaniah bukan sesuatu yang memalukan. Perancis menpunyai hutang dan itu tidak menjejaskannya. Al-Quds (Jerusalem) menjadi sebahagian daripada tanah Islam semasa Umar bin al-Khattab menakluk bandar itu dan aku tidak akan mencatat sejarah yang memalukan dengan menjual tanah suci kepada Yahudi dan mengkhianati tanggungjawab dan kepercayaan rakyat. Yahudi boleh simpan wang mereka. Pemerintah Uthmaniah tidak akan berlindung didalam istana yang dibuat dengan wang musuh-musuh Islam.”
Baginda Sultan juga menberitahu mereka supaya pergi dan jangan datang semula untuk berjumpa dengannya lagi.
Pada tahun 1901 juga, Sultan Abdul Hamid II mengeluarkan perintah melarang sebarang tanah di Palestin dijual kepada Yahudi. Tindakan Sultan ini menepati sabda Rasulullah saw : “Imam adalah perisai (pelindung) yang dibelakangnya kamu berperang dan mendapat perlindungan.”
Sultan juga malah memperketatkan peraturan ‘Paspot Merah’ yang mempersulitkan kewujudan pendatang-pendatang Yahudi di Palestin.
Yahudi tidak berputus asa dengan Sultan. Dalam tahun yang sama, iaitu pada tahun 1902, pengasas pergerakan Zionis, Theodore Hertzl sendiri mengetuai delegasi untuk mengunjungi Istanbul dan cuba untuk menemui Sultan. Hertzl meminta Sultan menyerahkan Palestin kepada Yahudi dan sebagai mengenang jasanya, Yahudi akan memberinya 150 juta pound sterling. Ini adalah cubaan keduanya untuk mempengaruhi Sultan selepas cubaannya yang pertama dalam tahun 1896 menemui kegagalan. Sultan enggan untuk berjumpa dengannya. Maka mereka menemui Ketua Majlis Menteri, Tahsin Pasha dan mengemukakan cadangan mereka. Sultan Abdul Hamid II menyuarakan ketegasannya melalui Ketua Majlis Menteri :
“Nasihatkan Hertz supaya jangan meneruskan rancangannya. Aku tidak akan melepaskan walaupun segenggam tanah ini kerana ianya bukan milikku, ianya hak umat Islam. Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka. Yahudi boleh simpan wang dan harta mereka. Jika Daulah Khilafah Islamiah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil Palestin tanpa membayar harganya. Tetapi sementara aku masih hidup, aku lebih rela menusuk pedang ke tubuhku daripada melihat tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan daripada Daulah Islamiah. Ianya adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, aku tidak akan memulakan pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup.”
Theodore telah melakukan enam kunjungan ke Istanbul dalam usahanya untuk membeli Palestin tetapi semuanya menemui kegagalan. Jawapan Khalifah Abdul Hamid II dalam bentuk telegram kepada Theodore Hertzl pernah diterbitkan oleh Hertzl dalam akhbarnya ‘Die Welt’. Beberapa perubahan dalam telegram itu dilakukan oleh editor akhbar tersebut sebelum ia diterbitkan.
Dengan penyertaan Yahudi dan Zionis dalam konflik itu maka barisan musuh semakin kuat. Hari-hari terakhir Daulah Uthmaniah telah hampir bermula. Wang Yahudi adalah satu aset yang penting untuk membiayai penghapusan Daulah Islam Uthmaniah bagi menubuhkan negara Zionis di Palestin iaitu negara yang sangat dikehendaki oleh Yahudi, walau apa jua pun risiko yang akan mereka hadapi.
Lanjutan persidangan pertama Yahudi di Switzerland pada 29 hingga 31 Ogos 1897, gerakan-gerakan Yahudi disatukan dibawah bendera Pertubuhan Zionis. Mereka membentuk Jewish Colonial Trust, sebuah bank yang merupakan instrumen financial bagi organisasi Zionis. Tahun 1902 dibentuk perusahaan bahagian dari Jewish Colonial Trust, iaitu Anglo-Palestine Company. Institusi lainnya ialah Jewish National Fund, yang dicetuskan oleh Hermann Schapira pada kongres pertama dan disetujui pada kongres keempat di London tahun 1900.
Selain strategi secara langsung menemui Khalifah Abdul Hamid II dalam usaha untuk merampas Palestin, kaum Yahudi juga melancarkan strategi melalui gerakan Freemasons. Gerakan ini mempunyai hubungan yang kuat dengan perkembangan pertubuhan Ittihat wat Taraqqi (Persatuan dan Kemajuan) yang berkembang amat pesat di Salunika Turki. Anggota-anggota jawatankuasa pertubuhan itu dikenali dengan nama Turki Muda (Young Turks) yang berdampingan rapat dengan tentera dan banyak anggotanya yang merupakan orang Yahudi dan Cypto Yahudi Salunika. Untuk menjalankan aktiviti pertubuhan itu, mereka mendapatkan sokongan kewangan dari orang-orang Daunama iaitu sekelompok Yahudi yang memeluk Islam tetapi secara sembunyi tetap mempertahankan keYahudiannya. Para anggota persatuan itu juga menekan Khalifah supaya mengembalikan perlembagaan 1879 yang dirancang oleh Midhat Pasha seorang Yahudi Daunama anggota Freemason. Mereka berjaya melakukan demikian hingga perlembagaan itu dikembalikan semula oleh Khalifah Abdul Hamid II dan parlimen yang dibubarkan diwujudkan semula.
Kisah Disebalik Gambar
“Anakku, ayah melihat orang-orang di sini sudah mulai memuji paras rupa dan kecantikanmu. Maka mulai hari ini ayah ingin kamu mengenakan hijab dengan sempurna, kerana kamu sudah menjadi wanita dewasa sekarang.” Ungkapan kata penuh kasih sayang ini dituturkan dengan suara lembut oleh Khalifah Sultan Abdul Hamid II kepada anaknya Aisyah ketika mereka melintasi hadapan Masjid Hamidiye Yildiz yang terletak tidak jauh dari pintu masuk istana baginda.
Di hadapan masjid ini, terlalu banyak kisah yang memilukan hati menimpa diri dan keluarga Sultan. Antaranya percubaan membunuh dengan meletakkan bom didalam kereta kuda Sultan. Pengeboman itu terjadi selang beberapa saat selesai solat Jumaat. Allah masih menghendaki Sultan Abdul Hamid II tetap bertakhta memimpin umat. Usaha khianat untuk menamatkan nyawa orang nombor satu di dunia Islam itu telah gagal
Pada tahun 1895, sebuah buku bertajuk Der Judenstaat (Negara Yahudi) karangan Dr Theodore Hertzl (1869-1904) [Pelopor Gerakan Zionis], seorang Yahudi dari Hungary diterbitkan demi memadamkan api anti-Yahudi di Eropah. Dalam buku itu beliau berhujah bahawa orang-orang Yahudi mesti mempunyai negara sendiri yang menerima kedatangan semua bangsa Yahudi dari negara-negara yang menolak atau menindas mereka. Yahudi mengadakan persidangan pertama di Switzerland pada 29 hingga 31 Ogos 1897 demi meletakkan batu asas penubuhan negara Yahudi di Palestin. Persidangan itu berjaya diadakan hasil penat lelah Theodore Herzl dan Weizmann dan dihadiri oleh 204 para jemputan. Dalam persidangan itu mereka memutuskan untuk menubuhkan negara Israel di Palestin.
Selepas persidangan itu, pergerakan Yahudi menjadi semakin aktif dan ini menyebabkan Sultan Abdul Hamid II mengeluarkan pengisytiharannya yang termasyhur dalam tahun 1900 untuk tidak membenarkan orang-orang Yahudi yang datang ke Palestin untuk tinggal lebih daripada 3 bulan.
Pada tahun 1901 pemilik Bank Yahudi, Mizray Qrasow dan dua orang pemimpin berpengaruh Yahudi yang lain datang menemui Sultan Abdul Hamid II. Mereka menawarkan kepada baginda untuk :
(1) Membayar kesemua hutang Daulah Islam Uthmaniah yang berjumlah 23 juta pound emas Britain.
(2) Membangunkan angkatan laut Daulah Islam Uthmaniah untuk melindungi Khilafah yang menelan belanja 230 juta Franc emas.
(3) 35 juta lira emas tanpa faedah untuk membantu kemakmuran Daulah Islam Uthmaniah.
(4) Membina sebuah Universiti Uthmaniyah di tanah suci.
Sebagai tukarannya :
(1) Membenarkan Yahudi melawat Palestin bila-bila masa mereka suka dan boleh menetap selama mana mereka mahu ‘untuk melawat tempat-tempat suci’.
(2) Membenarkan Yahudi untuk membina penempatan-penempatan di mana mereka tinggal dan mereka mahu ditempatkan berhampiran al-Quds (Jerusalem).
Sultan Abdul Hamid II enggan menerima tawaran itu dan enggan berjumpa dengan mereka. baginda menghantar jawapan kepada mereka melalui Tahsin Pasha dan jawapannya adalah :
“Katakan kepada Yahudi biadap itu, hutang negara Uthmaniah bukan sesuatu yang memalukan. Perancis menpunyai hutang dan itu tidak menjejaskannya. Al-Quds (Jerusalem) menjadi sebahagian daripada tanah Islam semasa Umar bin al-Khattab menakluk bandar itu dan aku tidak akan mencatat sejarah yang memalukan dengan menjual tanah suci kepada Yahudi dan mengkhianati tanggungjawab dan kepercayaan rakyat. Yahudi boleh simpan wang mereka. Pemerintah Uthmaniah tidak akan berlindung didalam istana yang dibuat dengan wang musuh-musuh Islam.”
Baginda Sultan juga menberitahu mereka supaya pergi dan jangan datang semula untuk berjumpa dengannya lagi.
Pada tahun 1901 juga, Sultan Abdul Hamid II mengeluarkan perintah melarang sebarang tanah di Palestin dijual kepada Yahudi. Tindakan Sultan ini menepati sabda Rasulullah saw : “Imam adalah perisai (pelindung) yang dibelakangnya kamu berperang dan mendapat perlindungan.”
Sultan juga malah memperketatkan peraturan ‘Paspot Merah’ yang mempersulitkan kewujudan pendatang-pendatang Yahudi di Palestin.
Yahudi tidak berputus asa dengan Sultan. Dalam tahun yang sama, iaitu pada tahun 1902, pengasas pergerakan Zionis, Theodore Hertzl sendiri mengetuai delegasi untuk mengunjungi Istanbul dan cuba untuk menemui Sultan. Hertzl meminta Sultan menyerahkan Palestin kepada Yahudi dan sebagai mengenang jasanya, Yahudi akan memberinya 150 juta pound sterling. Ini adalah cubaan keduanya untuk mempengaruhi Sultan selepas cubaannya yang pertama dalam tahun 1896 menemui kegagalan. Sultan enggan untuk berjumpa dengannya. Maka mereka menemui Ketua Majlis Menteri, Tahsin Pasha dan mengemukakan cadangan mereka. Sultan Abdul Hamid II menyuarakan ketegasannya melalui Ketua Majlis Menteri :
“Nasihatkan Hertz supaya jangan meneruskan rancangannya. Aku tidak akan melepaskan walaupun segenggam tanah ini kerana ianya bukan milikku, ianya hak umat Islam. Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka. Yahudi boleh simpan wang dan harta mereka. Jika Daulah Khilafah Islamiah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil Palestin tanpa membayar harganya. Tetapi sementara aku masih hidup, aku lebih rela menusuk pedang ke tubuhku daripada melihat tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan daripada Daulah Islamiah. Ianya adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, aku tidak akan memulakan pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup.”
Theodore telah melakukan enam kunjungan ke Istanbul dalam usahanya untuk membeli Palestin tetapi semuanya menemui kegagalan. Jawapan Khalifah Abdul Hamid II dalam bentuk telegram kepada Theodore Hertzl pernah diterbitkan oleh Hertzl dalam akhbarnya ‘Die Welt’. Beberapa perubahan dalam telegram itu dilakukan oleh editor akhbar tersebut sebelum ia diterbitkan.
Dengan penyertaan Yahudi dan Zionis dalam konflik itu maka barisan musuh semakin kuat. Hari-hari terakhir Daulah Uthmaniah telah hampir bermula. Wang Yahudi adalah satu aset yang penting untuk membiayai penghapusan Daulah Islam Uthmaniah bagi menubuhkan negara Zionis di Palestin iaitu negara yang sangat dikehendaki oleh Yahudi, walau apa jua pun risiko yang akan mereka hadapi.
Lanjutan persidangan pertama Yahudi di Switzerland pada 29 hingga 31 Ogos 1897, gerakan-gerakan Yahudi disatukan dibawah bendera Pertubuhan Zionis. Mereka membentuk Jewish Colonial Trust, sebuah bank yang merupakan instrumen financial bagi organisasi Zionis. Tahun 1902 dibentuk perusahaan bahagian dari Jewish Colonial Trust, iaitu Anglo-Palestine Company. Institusi lainnya ialah Jewish National Fund, yang dicetuskan oleh Hermann Schapira pada kongres pertama dan disetujui pada kongres keempat di London tahun 1900.
Selain strategi secara langsung menemui Khalifah Abdul Hamid II dalam usaha untuk merampas Palestin, kaum Yahudi juga melancarkan strategi melalui gerakan Freemasons. Gerakan ini mempunyai hubungan yang kuat dengan perkembangan pertubuhan Ittihat wat Taraqqi (Persatuan dan Kemajuan) yang berkembang amat pesat di Salunika Turki. Anggota-anggota jawatankuasa pertubuhan itu dikenali dengan nama Turki Muda (Young Turks) yang berdampingan rapat dengan tentera dan banyak anggotanya yang merupakan orang Yahudi dan Cypto Yahudi Salunika. Untuk menjalankan aktiviti pertubuhan itu, mereka mendapatkan sokongan kewangan dari orang-orang Daunama iaitu sekelompok Yahudi yang memeluk Islam tetapi secara sembunyi tetap mempertahankan keYahudiannya. Para anggota persatuan itu juga menekan Khalifah supaya mengembalikan perlembagaan 1879 yang dirancang oleh Midhat Pasha seorang Yahudi Daunama anggota Freemason. Mereka berjaya melakukan demikian hingga perlembagaan itu dikembalikan semula oleh Khalifah Abdul Hamid II dan parlimen yang dibubarkan diwujudkan semula.